Brev till Kulturförvalningen i Jönköping
Hej,
Detta brev avser klagomål gällande uthyrning av lokal i Kulturhusets verksamhet.
Lördagen 2 oktober hyrde jag tillsammans med min väninna Studion i Kulturhuset för att hålla gemensam födelsedagsfest. Denna kväll, samt eftermälen av den, är kantad med diverse besvikelser, inte minst från ansvarig personal på Kulturhuset. Jag har försökt föra dialog med både Calle Lundberg, ansvarig för uthyrning, samt hans chef Jonas Billing, men har blivit så dåligt bemött att jag nu väljer att vända mig till Er.
De tre punkter jag vill uttrycka min besvikelse kring är följande;
- Vid rundtur i lokalen i samband med upprättade av hyresavtal fick vi ett muntligt ”löfte” att vara ensamma i till lokalen angränsande utrymmen. Detta då Calle uppgav att ingen annan skulle använda samma ingång eller toaletter under kvällen. När kvällen sedan kom var situationen en helt annan än den utlovade. Det var för det första folk som sprang ut och in i nämnd ingång och använde toaletterna. För det andra pågick verksamhet i angränsade lokaler som man får uppfatta som störande; dödsmetallkonsert/-repning som gjorde att man knappt hörde vad man sa till varandra när vi hälsade gästerna välkomna. Värst av allt var att vi själva var tvungna att agera ordningsvakter på vår fest. Detta då ett flertal objudna personer vid upprepande tillfällen kom in och störde och trodde att det var en ”öppen” fest. När jag i efterhand framlade denna brist för både Calle och Jonas, hävdar de att det inte alls fanns något löfte om att vara ensamma och att om detta varit så viktigt för mig, borde jag ha efterfrågat det ännu tydligare och inte förlitat mig på vad som sagts vid rundturen. Själv tycker jag inte att jag borde ha behövt ställa frågan om det var alldeles säkert att det verkligen skulle bli så att vi var ensamma utan att det Calle sagt var att betrakta som något jag kunde lita på. Jag anser alltså inte alls att jag fått vad jag varit utlovad och vad jag betalat för.
- Vi hade under natten inbrott i vår lokal; Studion. Någon drog upp innerdörren och tog sig in, och stal där min väninnas dator, våra kameror och mp3-spelare, samt alla vinflaskor vi fått i födelsedagspresent. Givetvis ansvarar vi själva för de saker vi lämnar i lokalen, men jag anser inte att Kulturhuset tagit ansvar för deras del av säkerheten. Ytterdörren till hela Kulturhuset visade sig nämligen ha stått olåst under natten då larmsystemet inte fungerade pga. nätverksfel. Detta att det blivit ”fel”, var också vad både Calle och Jonas hänvisade till när jag yrkade på att vi inte fått den säkerhet vi kunnat förvänta oss. Vi hade låst innerdörren men då detta var en dubbeldörr som utan större kraft visade sig kunna forceras var detta till föga nytta. ”Man får den säkerhet man kan förvänta sig för 1500 kr hyra” och ”Vi har jättemycket inbrott här” var sådant man sade i försvar när jag stod på mig kring att jag inte fått den säkerhet jag betalat för, oavsett hur billig den var. Behöver väl säkert inte pointera hur oanvändbar informationen om inbrottsfrekvensen var i efterhand.
- Bemötandet från både Calle Lundberg och Jonas Billing har genomgående efter hyrestillfället varit under all kritik vad avser service, ansvarskänsla och i grund och botten ton. Det har inte funnits något som helst intresse att hysa förståelse för min situation utan jag har istället blivit nonchalant bemött och vid ett tillfälle till och med av Jonas Billing ifrågasatts avseende min etik och moral.
För att börja från början, alltså när vi dagen efter festen i och med städning upptäckte inbrottet, fanns Calle utav en händelse på plats på Kulturhuset. Jag hade ju så klart förväntat mig att han då skulle intressera sig för vad som hänt men hade här helt fel. Efter en snabb kik på dörren var han ”tvungen” att gå, polisanmälan fick jag ordna helt på egen hand. När jag sedan dagen efter var nere och lämnade tillbaka nyckeln fanns inte heller någon större förståelse för min besvikelse över hur kvällen förfarit (punkt 1) och inbrottet (punkt 2). Min åsikt var att jag skulle få hyreskostnaden tillbaka eftersom jag inte alls fått vad jag betalat för. Detta var inte ens att tänka på enligt Calle. Eftersom gensvaret, intresset för min belägenhet och servicenivån var så bristfällig, bad jag att få kontaktuppgifter till närmsta chef för att föra diskussionen vidare, jag hänvisades då till Jonas Billing.
Kontakten med Jonas Billing har skett via telefon vid två samtal. Vid första samtalet förklarade jag min situation och hur jag ansett mig blivit bemött av Calle. Jag yrkade också här återigen på att få hyreskostnaden tillbaka. Jonas tog inte detta tillfälle att på ett serviceinriktat sätt intressera sig för vad som skett utan var mer engagerad i att debattera och i att få ”rätt”. På ett fördummande sätt påstod han att jag gjort helt fel i att uppfatta Calles ord som löfte och att det nätverksfel som inträffat inte alls var något Kulturhuset skulle behöva ta ansvar för. Som jag ovan nämnde kände han sig också berättigad att bokstavligen, utifrån mitt anspråk att få hyran tillbaka, ifrågasätta, min etik och moral. Detta då han inte ”känner mig”. Detta besvarade jag givetvis med att jag inte tyckte att det var ämnet som borde vara föremål för vår diskussion. Samtalet avslutades med att Jonas ville diskutera saken med Calle och bad därför att få återkomma dagen efter. Dagen efter hörde Jonas inte av sig vilket speglar intresset från hans sida för vad som skett. Jag fick ytterligare en dag senare själv åter kontakta Jonas. Vid detta tillfälle framlades ungefär samma argument med avsteg från att Jonas beslutat sig för att erbjuda en kompromiss avseende att få hyran tillbaka. Jag förklarade att pengarna var sekundär anledning för mig och att det var principen som sådan som gjorde att jag ville ha hyran återbetald. Det vi blivit av med, vilket ingen försäkring täcker utifrån att ytterdörren varit olåst, kan inga 1500 kr ens i närheten täcka upp för. När jag ifrågasatte hur han kunde tycka att det var värt att spara några hundra kronor på att inte återbetala hela hyran åberopade han föreningens dåliga ekonomi som skäl. Vi pratade om den låga servicenivå jag ansåg föreningen ha utifrån bemötandet jag själv fått och Jonas hävdade då att deras policy faktiskt inte var att ha en bättre kundservice. När argument som dessa blivit för många valde jag att avsluta samtalet eftersom vi med all tydlighet inte lyckades nå varandra kommunikativt. Jag arbetar själv med kundservice och skulle efter denna upplevelse aldrig anställa en man som Jonas Billing. Att jag var hans kund togs ingen som helst hänsyn till utan jag och min, som jag tycker väldigt beklagliga benägenhet, blev istället ett gott tillfälle för Jonas att få öva debatt. Jag sade vid flertalet tillfällen att jag hade den största förståelse för att Jonas inte kunde göra vad som hänt ogjort, men att jag för mitt liv inte kunde förstå hur han inte ville försöka göra sitt bästa i det han faktiskt kunde påverka, nämligen hur jag som kund bemöttes efteråt. Jonas hävdade då att jag oavsett vad han gjorde skulle sprida ut vilken dålig hyresvärd Kulturhuset är. Hans brist på känsla för kundservice gjorde väl att han inte förstod att det är sista intrycket som räknas och intrycket av Jonas är ju som Ni förstår så illa som det kan bli. Har man inte större intresse av att ha kunden som fokus i sin verksamhet så borde man nog inte bedriva den.
Så vad är mitt syfte med detta brev? Jag hyser inga förhoppningar om att få tillbaka hyreskostnaden även om det var min ursprungliga intention och det jag yrkade på i kontakt med Calle Lundberg och Jonas Billing. Dock tycker jag att jag och min väninna var värda ett betydligt bättre bemötande än vi fått och för detta vill jag ha åtminstone ha en ordentlig ursäkt och alltså ett bättre sista bemötande. Jag vill också ge Er möjlighet att på ett bättre sätt reglera denna verksamhet så att fler än jag inte behöver få en så otroligt tråkig upplevelse av något som var menat som en rolig och härlig kväll tillsammans med vänner för att fira våra födelsedagar. Ni är säkert också intresserade av att ha människor som faktiskt vet hur man behandlar andra människor och i synnerhet de som är dess kunder att företräda Jönköpings Kommun och Kulturförvaltningen. Nu har Ni en möjlighet att förbättra varande status på denna punkt. Vi har än så länge valt att inte kontakta media angående detta eftersom vi inte givit Er möjlighet att besvara vårt klagomål. Gör Ni inte det, eller håller Ni samma linje som ovan nämnda herrar, kommer jag så klart behöva ge uttryck för min besvikelse även på detta sätt för att ge så många andra människor som möjligt chansen att slippa återuppleva denna under all kritik dåliga service.
Vänlig hälsning,
Karin Brynell